Ενεργοποίηση πιο προσπελάσιμης λειτουργίας
Απενεργοποίηση πιο προσπελάσιμης λειτουργίας
Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Απενεργοποίηση κινούμενων σχεδίων
Ενεργοποίηση κινούμενων σχεδίων
ΕΔΕΠΟΛ για κινητές συσκευές ΕΔΕΠΟΛ για desktop
Υπουργείο Πολιτισμού
  • ΕΠΙΤΕΛΙΚΗ ΔΟΜΗ
    • Ποιοι είμαστε
    • Επικοινωνία
    • Εκδηλώσεις
  • ΝΕΑ
    • Νέα-Ανακοινώσεις
    • Προσκλήσεις-Προκηρύξεις
    • Διαγωνισμοί
  • ΕΡΓΑ ΕΣΠΑ
    • Έργα ΕΣΠΑ 2021-2027
    • Έργα ΕΣΠΑ 2014-2020
    • Έργα ΕΣΠΑ 2007-2013
    • ΕΠ Πολιτισμός 2000-2006
  • ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ
    • Νομικό πλαίσιο
    • Υποδείγματα
    • Οδηγοί
    • Εγκύκλιοι
    • Μελέτες
    • Χρήσιμα
  • ΤΑΑ
    • Το ΤΑΑ
    • Έργα
    • Υποδείγματα
    • Υλικό

  • Εγχειρίδιο Διαδικασιών

Συχνές ερωτήσεις

  • Ενέργειες
  • Εκτύπωση σελίδας
  • » Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τα ακόλουθα: Για τα έργα Τεχνικής βοήθειας, στα οποία τελικός δικαιούχος είναι η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας ΑΜΘ, είναι υποχρεωτικό η μονάδα Α της Υπηρεσίας να δημιουργήσει πρόσκληση; Για τα έργα Τεχνικής βοήθειας, στα οποία τελικός δικαιούχος είναι η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας ΑΜΘ, είναι υποχρεωτικός ο προσυμβατικός έλεγχος;
    1. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΣΔΕ είναι υποχρεωτική η καταχώρηση στοιχείων της πρόσκλησης στο ΟΠΣ (υποχρεωτικά στοιχεία είναι: αρ.πρωτ./ κωδικός πρόσκλησης/ τύπος αξιολόγησης/ ημ.έναρξης υποβολής/ ημ.λήξης υποβολής/ πινακας 4). Για λόγους απλοποίησης μετά την έγκριση του προγράμματος της Τεχνικής Υποστήριξης Εφαρμογής, για την υποβολή μιας πράξης Τεχνικής Υποστήριξης από τη μονάδα Δ΄ στη μονάδα Α΄ της υπηρεσίας, απαιτείται η προηγούμενη έκδοση υπηρεσιακού σημειώματος από τη μονάδα Α και η ενημέρωση της μονάδας Δ. Το υπηρεσιακό σημείωμα θα πρέπει να περιλαμβάνει τις πληροφορίες που αναφέρθηκαν ανωτέρω είτε στο σώμα του σημειώματος είτε σε επισυναπτόμενο κείμενο (τα υποχρεωτικά στοιχεία καταχωρίζονται στην οθόνη της πρόσκλησης στο ΟΠΣ και επισυνάπτεται στο σημείωμα η συνοπτική εκτύπωσή της).
    2. Η διαδικασία των προεγκρίσεων είναι υποχρεωτική για όλες τις κατηγορίες πράξεων άρα και για τις πράξεις Τεχνικής Βοήθειας και ειδικότερα:
      • για τις πράξεις που υλοποιούνται σύμφωνα με το ΠΔ 4/2002, η διαδικασία εφαρμόζεται μόνο πριν τη σύναψη σύμβασης και σε κάθε τροποποίηση της
      • για τις πράξεις που υλοποιούνται σύμφωνα με το ΠΔ60/2007 (κοινοτικές οδηγίες 2004/18 και 2004/17), η διαδικασία εφαρμόζεται πέραν των παραπάνω και πριν τη διενέργεια της δημοπράτησης.

  • » Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τα ακόλουθα: 1. Για τα έργα Τεχνικής βοήθειας, στα οποία τελικός δικαιούχος είναι η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας ΑΜΘ, είναι υποχρεωτικό η μονάδα Α της Υπηρεσίας να δημιουργήσει πρόσκληση; 2. Για τα έργα Τεχνικής βοήθειας, στα οποία τελικός δικαιούχος είναι η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας ΑΜΘ, είναι υποχρεωτικός ο προσυμβατικός έλεγχος;
    1. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΣΔΕ είναι υποχρεωτική η καταχώρηση στοιχείων της πρόσκλησης στο ΟΠΣ (υποχρεωτικά στοιχεία είναι: αρ.πρωτ./ κωδικός πρόσκλησης/ τύπος αξιολόγησης/ ημ.έναρξης υποβολής/ ημ.λήξης υποβολής/ πινακας 4). Για λόγους απλοποίησης μετά την έγκριση του προγράμματος της Τεχνικής Υποστήριξης Εφαρμογής, για την υποβολή μιας πράξης Τεχνικής Υποστήριξης από τη μονάδα Δ΄ στη μονάδα Α΄ της υπηρεσίας, απαιτείται η προηγούμενη έκδοση υπηρεσιακού σημειώματος από τη μονάδα Α και η ενημέρωση της μονάδας Δ. Το υπηρεσιακό σημείωμα θα πρέπει να περιλαμβάνει τις πληροφορίες που αναφέρθηκαν ανωτέρω είτε στο σώμα του σημειώματος είτε σε επισυναπτόμενο κείμενο (τα υποχρεωτικά στοιχεία καταχωρίζονται στην οθόνη της πρόσκλησης στο ΟΠΣ και επισυνάπτεται στο σημείωμα η συνοπτική εκτύπωσή της).
    2. Η διαδικασία των προεγκρίσεων είναι υποχρεωτική για όλες τις κατηγορίες πράξεων άρα και για τις πράξεις Τεχνικής Βοήθειας και ειδικότερα:

      • για τις πράξεις που υλοποιούνται σύμφωνα με το ΠΔ 4/2002, η διαδικασία εφαρμόζεται μόνο πριν τη σύναψη σύμβασης και σε κάθε τροποποίηση της.
      • για τις πράξεις που υλοποιούνται σύμφωνα με το ΠΔ60/2007 (κοινοτικές οδηγίες 2004/18 και 2004/17), η διαδικασία εφαρμόζεται πέραν των παραπάνω και πριν τη διενέργεια της δημοπράτησης.

  • » Εφαρμογή της απόφασης της 2ης Επιτροπής Παρακολούθησης του Ε.Π. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ 2007 – 2013» (Αλεξανδρούπολη 09.03.2009) για την: «…δυνατότητα εφαρμογής της διαδικασίας άμεσης αξιολόγησης των πράξεων σε συνδυασμό με την εφαρμογή κατάλληλων κριτηρίων ωριμότητας των πράξεων που θα διασφαλίζουν ότι οι εντασσόμενες πράξεις θα αποδώσουν άμεσα δαπάνες». Η εφαρμογή της ανωτέρω απόφασης για προσκλήσεις που είναι ενεργές απαιτεί γραπτή διαδικασία έγκρισης νέων κριτηρίων άμεσης αξιολόγησης ή αρκεί το κείμενο της απόφασης? Τα κριτήρια άμεσης αξιολόγησης θα προκύπτουν από τα κριτήρια συγκριτικής αξιολόγησης που εγκρίθηκαν στην Επ. Παρ. τροποποιώντας τα επιμέρους κριτήρια στα οποία εφαρμόζεται κλίμακα βαθμολογίας σε δυαδική μορφή (ΝΑΙ/ΟΧΙ). Σε περίπτωση που δεν απαιτείται γραπτή διαδικασία τα βήματα που προτιθέμεθα να ακολουθήσουμε είναι: ανάκληση ισχύος της πρόσκλησης (προβλέπεται στο κείμενο της πρόσκλησης) ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας της ΕΔΑ, των Δυνητικών Δικαιούχων για την αλλαγή της μεθοδολογίας αξιολόγησης Έκδοση τροποποιημένης πρόσκλησης

    Η απόφαση της 2ης Επιτροπής Παρακολούθησης του ΕΠ αναφέρεται σε δυνατότητα εφαρμογής της διαδικασίας άμεσης αξιολόγησης των πράξεων. Στην περίπτωση κατά την οποία έχετε αποφασίσει για την εφαρμογή της άμεσης αξιολόγησης θα πρέπει να ανακαλέσετε την πρόσκληση και να εκδώσετε νέα με την τροποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης.

    Στην περίπτωση που τα κριτήρια αξιολόγησης έχουν εξειδικευθεί από την ΕΔΑ μπορείτε είτε να τροποποιήσετε τα επιμέρους κριτήρια και να εφαρμόσετε δυαδική βαθμολογία είτε να αφήσετε τα ίδια κριτήρια με την κλίμακα βαθμολογίας και να ορίσετε μία κατώτερη βαθμολογία κάτω από την οποία η πρόταση θα απορρίπτεται. Στην περίπτωση που η αναλυτική βαθμολόγηση δεν έχει εγκριθεί απο Επ. Παρακολούθησης, για την εφαρμογή της άμεσης αξιολόγησης δεν απαιτείται πρόσθετη διαδικασια έγκρισης απο την Επ. Παρακολούθησης.


  • » Σε συνέχεια του υπ. αριθμ. 6990/16-10-2008 εγγράφου μας, σας υποβάλλουμε και μέσω του helpdesk το ακόλουθο ερώτημα: Η υλοποίηση και χρηματοδότηση οριζόντιων δράσεων του Ε.Π. "Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας" (π.χ. δράσεις του Επικοινωνιακού Σχεδίου, Αξιολόγηση του Προγράμματος κ.α.) παρουσιάζει τις εξής ιδιαιτερότητες : α) οι δράσεις αφορούν Περιφέρειες Αμιγούς Στόχου καθώς και Περιφέρειες μεταβατικής σύγκλισης και β) οι δράσεις αφορούν το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής. Παρακαλούμε για τις οδηγίες σας σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης και χρηματοδότησης των εν λόγω οριζόντιων δράσεων (π. χ. αριθμός συμβάσεων που απαιτούνται, ταμείο χρηματοδότησης, επιμερισμός κόστους ανά ταμείο, κ.α.)

    Σε απάντηση του ερωτήματός σας, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

    Σε περίπτωση ΕΠ που συγχρηματοδοτούνται από κοινού από το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής, το υπάρχον κανονιστικό πλαίσιο δεν αποκλείει τη χρηματοδότηση του άξονα (των αξόνων) τεχνικής βοήθειας είτε από το ένα Ταμείο, είτε από το άλλο.

    Για λόγους απλοποίησης των διαδικασιών, και δεδομένου ότι η δράση του Ταμείου Συνοχής είναι εθνικής εμβέλειας, οι οριζόντιες δράσεις τεχνικής βοήθειας, που αφορούν το ενιαίο πρόγραμμα καθεαυτό (δημοσιότητα ΕΠ, αξιολόγηση ΕΠ κλπ) θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Συνοχής. Σκόπιμο είναι, αυτή η πρόβλεψη να δηλωθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα στην επόμενη αναθεώρησή του.


  • » Κατά την υποβολή του ΤΔΠΠ πρέπει να αποτυπώνονται όλα τα υποέργα ή αρκεί μια γενική περιγραφή και εξειδίκευση του υποέργου με ΤΔΥ αργότερα (πχ μελέτες, σύμβουλοι)? Σε ένα έργο πχ λειτουργικής υποστήριξης ή δημοσιότητας, τα υποέργα περιλαμβάνουν περισσότερους από ένα αναδόχους (επιμέρους αναθέσεις - συμβάσεις). Δηλαδή ο προϋπολογισμός του υποέργου έιναι άθροισμα πολλών συμβάσεων οι οποίες δεν είναι εκ των προτέρων γνωστές και πιθανό να μη απορροφηθεί και στο σύνολό του. Θεωρείται εκτέλεση με ίδια μέσα? Ποια η ιδιαίτερη απαίτηση στη διαχείρισή τους? Αν το χρονοδιάγραμμα ένος έργου είναι ένα εξάμηνο ή ένα έτος και ο προϋπολογισμός του άνω των 400.000 € με τρία ή και περισσότερα υποέργα που περιλαμβάνουν το καθένα μία ή περισσότερες αναθέσεις - συμβάσεις στα όρια του ΠΔ 4/2002, θεωρείται ότι κάνουμε κατάτμηση?
    1. Κατά την υποβολή του ΤΔΠΠ αρκεί μια γενική περιγραφή των Υποέργων στα πλαίσια της οποίας θα πρέπει ωστόσο να καθορίζονται τα διακριτικά παραδοτέα των επιμέρους υποέργων (στο τμήμα Β του Τεχνικού Δελτίου Προτεινόμενης Πράξης) και να είναι ποσοτικοποιημένα. Η εξειδίκευση του κάθε υποέργου γίνεται σε μεταγενέστερο στάδιο μετά την υπογραφή της σύμβασης οπότε και υποβάλλεται το ΤΔΥ στην Διαχειριστική Αρχή ή τον ΕΦΔ.
    2. Οι συγκεκριμένες περιπτώσεις πράξεων τεχνικής υποστήριξης (Λειτουργική υποστήριξη της ΕΥΔ, Δημοσιότητα του ΕΠ) μπορούν να χαρακτηριστούν ως πράξεις που υλοποιούνται με ίδια μέσα δεδομένου ότι σημαντικό μέρος των ενεργειών εκτελούνται από την ίδια τη Διαχειριστική Αρχή ακόμη και αν στο πλαίσιο της πράξης αυτής προβλέπεται να συναφθούν επί μέρους συμβάσεις. Ειδικά για τις πράξεις τεχνικής υποστήριξης στις οποίες είναι δικαιούχος η Δ.Α. δεν απαιτείται η έκδοση απόφασης αυτεπιστασίας.

      Οι συμβάσεις οι οποίες συνάπτονται χωρίς τη διενέργεια τακτικού διαγωνισμού, δύνανται να εμπεριέχονται στο ίδιο υποέργο μιας πράξης. Ενδεικτικά σε μια πράξη Δημοσιότητα του Προγράμματος, είναι δυνατόν ένα υποέργο να περιλαμβάνει επί μέρους αναθέσεις – συμβάσεις που αφορούν πχ μια κοινή κατηγορία ενεργειών (εκτυπώσεις, έντυπα κοκ) και ένα άλλο διακριτό υποέργο να αφορά την ανάθεση – σύμβαση παροχής υπηρεσιών σε Σύμβουλο Δημοσιότητας, η οποία ανατέθηκε μετά απο τακτικό διαγωνισμό.

      Σημειώνεται τέλος ότι ο αριθμός των υποέργων και ο προϋπολογισμός αυτών μπορεί να διαφοροποιηθεί σε σχέση με τα προγραμματικά στοιχεία που ίσχυαν κατά την υποβολή του Τεχνικού Δελτίου, χωρίς να απαιτηθεί τροποποίηση της απόφασης ένταξης .
    3. Βάσει του άρθρου 8 παρ. 5(α) του ΠΔ 60/2007, όταν ένα σχεδιαζόμενο έργο ή ένα σχέδιο αγοράς υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει σε ταυτόχρονη σύναψη χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα, λαμβάνεται υπόψη η συνολική εκτιμώμενη αξία όλων των τμημάτων. Όταν η συνολική αξία των τμημάτων είναι ίση με ή υπερβαίνει την αξία που καθορίζεται στο άρθρο 6, το παρόν ΠΔ εφαρμόζεται στη σύναψη κάθε τμήματος. Ωστόσο, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να παρεκκλίνουν, προκειμένου για τα τμήματα των οποίων η εκτιμώμενη αξία εκτός ΦΠΑ είναι μικρότερη των ογδόντα χιλιάδων (80.000€) για τις υπηρεσίες και του 1 εκ. ευρώ για τα έργα, εφόσον το συνολικό ποσό των συγκεκριμέντων τμημάτων δεν υπερβαίνει το 20% της συνολικής αξίας όλων των τμημάτων.

      Σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΕΚ και των εθνικών δικαστηρίων η εκτίμηση περί κατάτμησης του προϋπολογισμού του έργου σε επιμέρους τμήματα θα πρέπει να αξιολογείται βάσει της οικονομικής και τεχνικής λειτουργίας, την οποία εκπληρώνουν οι κατά περίπτωση συμβάσεις. Ενδεικτικά, σημαντικά κριτήρια τα οποία υποδηλώνουν την ύπαρξη ή μη κατάτμησης είναι η ταυτόχρονη έναρξη της διαδικασίας των σχετικών συμβάσεων, η ομοιότητα των προκηρύξεων συμβάσεων, η συνάφεια του φυσικού αντικειμένου, η ομοιότητα για την επίτευξη ενός ενιαίου οικονομικοτεχνικού αποτελέσματος και η ανάθεση των συμβάσεων αυτών εντός του ίδιου οικονομικού έτους.

      Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι δεν είναι νόμιμες οι τμηματικές αναθέσεις συμβάσεων και ο επιμερισμός μιας σύμβασης σε υποκατηγορίες όμοιων ή ομοειδών αναφορικά με το αντικείμενο συμβάσεων προς το σκοπό αποφυγής διενέργειας μιας ενιαίας διαγωνιστικής διαδικασίας.

  • » 1. Ερώτημα σχετικά με διενέργεια διοικητικών επαληθεύσεων Στο έντυπο Ε.ΙΙΙ1_2: ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ του ΣΔΕ, οι στήλες (14) και (15) αναφέρονται στο ερώτημα αν η δαπάνη αντιστοιχεί σε πιστοποιημένο φυσικό αντικείμενο του υποέργου. Στην περίπτωση όμως προκαταβολών, η δαπάνη που καταβάλλεται στον ανάδοχο προβλέπεται από σχετική σύμβαση (η οποία θα έχει ήδη τη Σύμφωνη Γνώμη της ΕΥΔ) και ενώ τα πεδία (3) έως και (13) απαντώνται με ΝΑΙ στο συγκεκριμένο ερώτημα των στηλών η απάντηση θα είναι ΟΧΙ. Σε αυτή την περίπτωση τι πρέπει να συμπληρωθεί ή προκειμένου να μην υπάρξει πρόβλημα στην καταχώρηση του δελτίου και στον έλεγχο που θα κάνει το σύστημα 2. Ερώτημα σχετικά με διενέργεια επιτόπιων επαληθεύσεων Από το περιεχόμενο τόσο του Εγχειριδίου και του Οδηγού ΣΔΕ όσο και του εντύπου Λ ΙΙΙ.4_2 : ΛΙΣΤΑ ΕΠΙΤΟΠΙΑΣ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ/ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, προκύπτει ότι επιτόπια επαλήθευση πράξης διενεργείται από τη διαχειριστική αρχή, μεταξύ άλλων, για να αποκτήσει εύλογη βεβαιότητα ως προς την νομιμότητα και κανονικότητα των δηλούμενων δαπανών. Ότι η ΔΑ προκειμένου να προχωρήσει στην κατάρτιση του ετήσιου προγράμματος επαληθεύσεων θα πρέπει να συγκεντρώσει μέσω του ΟΠΣ το σύνολο των πράξεων και υποέργων, ανά άξονα προτεραιότητας, τα οποία έχουν πραγματοποιήσει δαπάνες και βρίσκεται σε εξέλιξη το φυσικό αντικείμενό τους και για τα οποία δεν έχει εκδοθεί απόφαση ολοκλήρωσης. Έτσι προσδιορίζεται το σύνολο των πράξεων και υποέργων (πληθυσμός) από τα οποία θα πρέπει να γίνει η επιλογή για την κατάρτιση του ετήσιου προγράμματος. Ότι οι διοικητικές επαληθεύσεις δεν επαρκούν, για να διασφαλιστεί ότι τηρήθηκαν όλοι οι όροι όσον αφορά τη νομιμότητα και την κανονικότητα των δαπανών και για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να γίνονται επιτόπιες επαληθεύσεις. Στο πλαίσιο του Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση», κατ’ αρχήν α) λόγω της μη πραγματοποίησης δαπανών μέχρι σήμερα δεν έχει καταρτιστεί πρόγραμμα επιτόπιων επαληθεύσεων, ενώ β) έχουν ενταχθεί πρόσφατα στο Ε.Π. έργα που έχουν ήδη υλοποιηθεί ως προχρηματοδοτούμενα από Δικαιούχο του Ε.Π. για τα οποία δεν έχουν ακόμη καταβληθεί δαπάνες και αν καταβληθούν (από ΣΑΕ ως προχ/να), θα πρόκειται για μία και μόνη δόση χρηματοδότησης μετά την οριστική παραλαβή του έργου. Στην περίπτωση αυτή, ρωτάμε αν είναι επιτρεπτό στο πλαίσιο του ισχύοντος ΣΔΕ να καταρτίσουμε ένα προσωρινό πρόγραμμα επιτόπιων επαληθεύσεων που να περιέχει τα πρόσφατα ενταγμένα έργα και να προβούμε σε επιτόπια επαλήθευση των πράξεων αυτών, ακόμη και πριν ή έστω μετά την οριστική παραλαβή των έργων, δεδομένου ότι δεν θα υπάρχουν δηλωμένες δαπάνες για αυτά στο ΟΠΣ. Το ερώτημα αυτό ισχύει και για όλα τα έργα που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Ε.Π. για τα οποία προβλέπεται στη σύμβαση η καταβολή της αμοιβής του αναδόχου με μία και μόνη δόση πληρωμής μετά την οριστική παραλαβή του έργου. Επίσης, στο προσωρινό πρόγραμμα επιτόπιων επαληθεύσεων της ΕΥΔ, πρέπει να συμπεριληφθούν τα έργα που υλοποιεί η ΕΥΔ ως δικαιούχος πράξεων Τεχνικής Υποστήριξης;
    1. Δεδομένου ότι οι προκαταβολές δεν αντιστοιχούν σε πιστοποιημένο φυσικό αντικείμενο, θα προβλεφθεί η κατάλληλη προσαρμογή του ΟΠΣ με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής στο ΟΠΣ της δαπάνης των προκαταβολών η οποία είναι επιλέξιμη χωρίς να απαιτείται απάντηση στο στοιχείο ελέγχου που αντιστοιχεί στις στήλες 14 και 15 της ΛΙΣΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΔΑΠΑΝΩΝ.
    2. Σκοπός της επιτόπιας επαλήθευσης είναι η επιβεβαίωση της παράδοσης των συγχρηματοδοτούμενων προϊόντων και υπηρεσιών, η πραγματική πραγματοποίηση των δαπανών που δηλώνουν οι δικαιούχοι και η συμμόρφωση της πράξης με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο.

    Εφόσον υπάρχουν πράξεις που η υλοποίησή τους έχει ξεκινήσει με προχρηματοδότηση από εθνικούς πόρους με την προοπτική συγχρηματοδότησή τους και οι οποίες στην παρούσα φάση εντάσσονται στο ΕΠ, αυτές οι πράξεις μπορούν να συμπεριληφθούν στο Ετήσιο Πρόγραμμα Επιτόπιων Επαληθεύσεων του 2009 ακόμη και αν δεν έχουν δηλωθεί στην παρούσα φάση δαπάνες. Η επιτόπια επαλήθευση θα διενεργηθεί μετά την υποβολή της δήλωσης δαπάνης στη ΔΑ.

    Γενικά στις περιπτώσεις πράξεων μικρής διάρκειας, για τις οποίες υποβάλλεται μία μόνον δήλωση δαπάνης στη ΔΑ και εάν τα παραδοτέα της πράξης δεν μπορούν να επαληθευτούν επιτοπίως μετά την ολοκλήρωσή της, η ΔΑ θα πρέπει να εξασφαλίζει τη διενέργεια επιτόπιας επαλήθευσης καθόσον χρόνο η πράξη υλοποιείται, ακόμη και αν δεν έχουν δηλωθεί δαπάνες στο ΟΠΣ (π.χ καταρτίσεις).

    Στις περιπτώσεις βέβαια που τα παραδοτέα μπορούν να επαληθευτούν και μετά την ολοκλήρωση της πράξης (π.χ. εξοπλισμοί) η ΔΑ θα προγραμματίσει την επιτόπια επαλήθευση μετά την δήλωση δαπάνης από το δικαιούχο είτε κατά τη φάση ολοκλήρωσης τους (βλέπε διαδικασία ΙΙ_7 Ολοκλήρωση πράξης του Εγχειριδίου) είτε πριν την ολοκλήρωσή τους (βλέπε διαδικασία ΙΙΙ_2 Προγραμματισμός Επιτόπιων Επαληθεύσεων). Επίσης σε περιπτώσεις που τα παραδοτέα μπορούν να επαληθευτούν διοικητικά (π.χ. παραδοτέα μελετών) η ΔΑ μπορεί να περιοριστεί στη διοικητική επαλήθευση εξετάζοντας όλα τα αναγκαία στοιχεία στο γραφείο της.

    Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και τα διαθέσιμα στοιχεία από τις πράξεις που εντάσσονται στο ΕΠ, η ΔΑ θα σχεδιάσει το Ετήσιο Πρόγραμμα Επιτόπιων Επαληθεύεων του 2009 το οποίο βέβαια μπορεί και να επικαιροποιείται.

    Σχετικά με τα έργα τεχνικής υποστήριξης της εφαρμογής που υλοποιούνται από τη ΔΑ αυτά αποτελούν αντικείμενο επιτόπιας επαλήθευσης υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που εφαρμόζονται για οποιοδήποτε άλλο έργο διαχειρίζεται η ΔΑ.


  • » Το ΤΔΕΠ αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Απάφασης Ένταξης όπως το Σύμφωνο Αποδοχής; Εαν ναι πως επηρεάζει οποιαδήποτε αλλαγή αυτού την Απόφαση Ένταξης; (π.χ. αλλαγές στη χωροθέτηση πράξης που υλοποιείται σε πολλές περιφέρειες, προβλεπόμενες ημερομηνίες εξέλιξης υποέργων χωρίς όμως να υπερβαίνουν τα χρονικά όρια έναρξης και λήξης του έργου κλπ). Εάν όχι τότε τα παραπάνω αναφερόμενα σημεία αποτελούν λόγο τροποποίησης Απόφασης Ένταξης; Στην ΥΠΑΣΥΔ άρθρο 38 παρ. 4 αναφέρεται πότε οι δαπάνες δημοσίων συμβάσεων δεν είναι επιλέξιμες εφόσον προκύπτει ουσιώδης τροποποίηση των όρων αρχικής σύμβασης. Επειδή το Υποέργο αντιστοιχεί σε μία και μοναδική σύμβαση ή ισοδύναμη Νομική Δέσμευση (ανάθεση σε τρίτους ή αυτεπιστασία) πως επηρεάζει την τροποποίηση του Υποέργου και επομένως την Απόφαση Ένταξης το συγκεκριμένο άρθρο; Απαιτείται δηλ. τροποποίηση του Υποέργου με σχετική προέγκριση της Δ.Α στην περίπτωση που εμφανίζεται ουσιώδης τροποποίηση όπως αναφέρονται σωρευτικά στα σημεία (α) και (β) της παρ. 4 ενώ σε αντίθετη περίπτωση δεν απαιτείται τροποποίηση του Υποέργου και προέγκριση αυτής ή οποιαδήποτε τροποποποίηση και προέγκριση αυτής μπορεί να γίνει αποκλειστικά στα πλαίσια που ορίζονται στα σημεία (α) και (β) της παρ. 4; Γενικότερα τι θα πρέπει να λάβουμε υπόψη για πράξεις του ΕΚΤ ώστε να αποφύγουμε συνεχείς τροποποιήσεις Αποφάσεων Ένταξης με σημαντική διαχειριστική επιβάρυνση και καθυστέρηση υλοποίησης των πράξεων;
    1. Το Τεχνικό Δελτίο Εγκεκριμένης Πράξης δεν αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Απόφασης Ένταξης.
      Η απόφαση ένταξης τροποποιείται μόνο στις περιπτώσεις που τροποποιούνται τα στοιχεία που αναφέρονται σε αυτήν. Τα στοιχεία αυτά είναι: Ο δικαιούχος, το φυσικό αντικείμενο/ παραδοτέα της πράξης, οι δείκτες εκροών, η χρονική διάρκεια υλοποίησης, η ημερομηνία λήξης της επιλεξιμότητας των δαπανών, η ανάλυση της δημόσιας δαπάνης ανά κατηγορία δαπάνης σε συνολική δημόσια δαπάνη και σε επιλέξιμη δημόσια δαπάνη από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα καθώς και τα στοιχεία εγγραφής της πράξης στο ΠΔΕ.
    2. Σε κάθε περίπτωση τροποποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου υπογραφείσας σύμβασης ή παράτασης των προθεσμιών εκτέλεσης του έργου ή οποιαδήποτε τροποποίηση των στοιχείων της απόφασης εκτέλεσης έργων με ίδια μέσα, απαιτείται ο δικαιούχος πριν την τροποποίηση να ενημερώσει την Δ.Α. ή τον ΕΦΔ προκειμένου η Δ.Α. ή ο ΕΦΔ να εξετάσει την τροποποίηση και να διατυπώσει σύμφωνη γνώμη. Στην περίπτωση προέγκρισης τροποποίησης σύμβασης και εφόσον τροποποιούνται στοιχεία της απόφασης ένταξης τροποποιείται η απόφαση ένταξης σύμφωνα με τις εφαρμοζόμενες διαδικασίες. Αναλόγως τροποποιείται το Τεχνικό Δελτίο Υποέργου.(βλ. Εγχειρίδιο διαδικασιών ΣΔΕ, Διαδικασία ΙΙ_3 σελ. 25,26). Στις περιπτώσεις που προκύπτει ουσιώδης τροποποίηση των όρων της αρχικής σύμβασης δεν δίδεται σύμφωνη γνώμη της Δ.Α. κατά την διαδικασία προέγκρισης.

  • » Με δεδομένη την απόφαση της 2ης Επιτροπής Παρακολούθησης για την χρήση της διαδικασίας άμεσης αξιολόγησης για το 2009 των πράξεων του ΕΣΠΑ τίθενται τα εξής ζητήματα: - η χρήση της διαδικασίας άμεσης αξιολόγησης έχει την έννοια της υποχρεωτικότητας για το σύνολο των προκηρύξεων του 2009; - όσες προσκλήσεις είναι στον αέρα με την διαδικασία της συγκριτικής αξιολόγησης πρέπει να ανακληθούν και να προσαρμοστούν με την διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης; - συγκεκριμένη πρόσκληση που αφορά εκχώρηση με περιεχόμενο την ανάπτυξη εξοπλισμού 3ο βαθμιας εκπαίδευσης για νεοσύστατα τμήματα, καθώς και εξοπλισμού για 3ο βάθμια εκπαίδευση σε συνέργεια με ΕΠΕΑΕΚ είναι δυνατόν να προκηρυχθεί το 2009 για το περιεχόμενο του εξοπλισμού 3ο βάθμιας νεοσύστατων τμημάτων και άμεση αξιολόγηση και το 2010 να προκηρυχθεί ο εξοπλισμός 3οβάθμιας εκπαίδευσης σε συνέργεια με ΕΠΕΑΕΚ και συγκριτική αξιολόγηση; Ουσιαστικά μιλάμε για μια εκχώρηση, στην οποία έχω δύο διαφορετικές προσκλήσεις με διαφορετικά συστήματα αξιολόγησης το 2009 & το 2010 αντίστοιχα.

    Λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθύνσεις τις Επιτροπής για την αξιοποίηση κάθε δυνατότητας από τα κράτη μέλη για την επιτάχυνση των συγχρηματοδοτούμενων παρεμβάσεων, οι Επιτροπές Παρακολούθησης των ΕΠ, αποφάσισαν την προσφυγή στη διαδικασία άμεσης αξιολόγησης των πράξεων για το έτος 2009. Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί με τα κατάλληλα κριτήρια ωριμότητας ώστε οι εντασσόμενες πράξεις να αποδώσουν άμεσα δαπάνες.

    Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι :

    Η δυνατότητα εφαρμογής άμεσης αξιολόγησης δίνεται υπό προϋποθέσεις οι οποίες ενδεχομένως δεν εφαρμόζονται σε όλες τις προσκλήσεις που προγραμματίζει να εκδώσει η αρχή που ασκεί καθήκοντα διαχείρισης. Κατά συνέπεια η εφαρμογή δεν μπορεί να έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα για όλες τις προσκλήσεις που θα εκδοθούν το 2009.

    Οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να μεριμνήσουν έτσι ώστε οι προγραμματιζόμενες προσκλήσεις με εφαρμογή διαδικασιών άμεσης αξιολόγησης για το έτος 2009 να αφορούν πράξεις και δικαιούχους, οι οποίοι μπορούν να υποβάλλουν έργα με σημαντική ωριμότητα ώστε να αποδώσουν άμεσα δαπάνες.

    Αναφορικά με τις θεματικές προτεραιότητες/κατηγορίες πράξεων που έχουν ήδη εκδοθεί προσκλήσεις με συγκριτική αξιολόγηση, και για τις οποίες αποφασίζεται η εφαρμογή άμεσης αξιολόγησης, ανάλογα με το στάδιο εξέλιξης στο οποίο βρίσκονται οι προσκλήσεις, μπορούν είτε να ανακληθούν είτε να κλείσουν και να εκδοθούν νέες προσκλήσεις με το σύνολο ή τον υπολειπόμενο προβλεπόμενο προϋπολογισμό αντίστοιχα.

    Αναφορικά με τα κριτήρια αξιολόγησης και την κλίμακα βαθμολογίας τους αυτά μπορούν να παραμένουν ίδια και να ορίζεται στη νέα πρόσκληση ένα κατώφλι κάτω από το οποίο η πρόταση θα απορρίπτεται. Στην περίπτωση που η αναλυτική βαθμολόγηση δεν έχει εγκριθεί από την Επιτροπή. Παρακολούθησης, για την εφαρμογή της άμεσης αξιολόγησης δεν απαιτείται πρόσθετη διαδικασία έγκρισης από την Επ. Παρακολούθησης.

    Τέλος σημειώνεται ότι με μία απόφαση εκχώρησης ο ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης αναλαμβάνει διαχειριστικές αρμοδιότητες και υποχρεώσεις έναντι της Διαχειριστικής Αρχής σε σχέση με το αντικείμενο της εκχώρησης, κατηγορίες πράξεων και προϋπολογισμό. Ο εκχωρούμενος προϋπολογισμός μπορεί να αφορά από μία συγκεκριμένη κατηγορία πράξης έως και ολόκληρο άξονα ή άξονες του ΕΠ. Συνεπώς οι κατηγορίες πράξεων που αφορούν σε συγκεκριμένη απόφαση εκχώρησης δεν αφορούν υποχρεωτικά την ίδια πρόσκληση και ούτε την ίδια διαδικασία αξιολόγησης.


ep.culture.gr
  • e-Library
  • Όροι χρήσης
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων
  • Προσβασιμότητα
Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ
Υπουργείου Πολιτισμού
Θεμιστοκλέους 87 & Μεθώνης
106 83 Αθήνα
Τηλ.: 210 3307601
ydepp@mou.gr
Συγχρηματοδότηση και ΕΣΠΑ