Ενεργοποίηση πιο προσπελάσιμης λειτουργίας
Απενεργοποίηση πιο προσπελάσιμης λειτουργίας
Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Απενεργοποίηση κινούμενων σχεδίων
Ενεργοποίηση κινούμενων σχεδίων
ΕΔΕΠΟΛ για κινητές συσκευές ΕΔΕΠΟΛ για desktop
Υπουργείο Πολιτισμού
  • ΕΠΙΤΕΛΙΚΗ ΔΟΜΗ
    • Ποιοι είμαστε
    • Επικοινωνία
    • Εκδηλώσεις
  • ΝΕΑ
    • Νέα-Ανακοινώσεις
    • Προσκλήσεις-Προκηρύξεις
    • Διαγωνισμοί
  • ΕΡΓΑ ΕΣΠΑ
    • Έργα ΕΣΠΑ 2021-2027
    • Έργα ΕΣΠΑ 2014-2020
    • Έργα ΕΣΠΑ 2007-2013
    • ΕΠ Πολιτισμός 2000-2006
  • ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ
    • Νομικό πλαίσιο
    • Υποδείγματα
    • Οδηγοί
    • Εγκύκλιοι
    • Μελέτες
    • Χρήσιμα
  • ΤΑΑ
    • Το ΤΑΑ
    • Έργα
    • Υποδείγματα
    • Υλικό

  • ΥΠΑΣΥΔ

Συχνές ερωτήσεις

  • Ενέργειες
  • Εκτύπωση σελίδας
  • » Επιβολή δημοσιονομικής διόρθωσης και έκδοση πράξης ανάκτησης στην περίπτωση πράξεων που η διαχείρισή τους έχει εκχωρηθεί σε ΕΦΔ Για το στάδιο του ΣΔΕ (επαληθεύσεις, δημοσιονομικές διορθώσεις, ανακτήσεις) στην περίπτωση πράξεων που η διαχείρισή τους έχει εκχωρηθεί από την ΕΥΔΕΠΑΕ σε ΕΦΔ και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΥΠΑΣΥΔ, γεννώνται τα παρακάτω ερωτήματα: Αναφορικά με τα οριζόμενα στο άρθρο 12 της ΥΠΑΣΥΔ, ως Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας που εποπτεύει τον ΕΦΔ που ασκεί καθήκοντα διαχείρισης, θεωρείται ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας της ΕΥΔ που έχει εκδώσει την εκχώρηση ή αυτός που εποπτεύει τον ΕΦΔ (π.χ ΚΑΠΕ, ΑΘΗΝΑ, ΕΟΜΜΕΧ) ως καθ’ ύλην αρμόδιος ή αν ο ΕΦΔ είναι Γενική Γραμματεία ο επικεφαλής Γενικός Γραμματέας; Όταν ο ΕΦΔ είναι νομικό πρόσωπο του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή του ιδιωτικού τομέα π.χ ΚΑΠΕ, ΕΟΜΜΕΧ, ΕΦΕΠΑΕ και του έχει εκχωρηθεί η διαχείριση πράξεων υποδομών ή ενισχύσεων α) συνολικά ή β) η αρμοδιότητα της πρόσκλησης, αξιολόγησης και ένταξης/υπαγωγής έχει εκχωρηθεί σε άλλο ΕΦΔ, π.χ στην Κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης ή σε Γενική Γραμματεία ή γ) η αξιολόγηση και η ένταξη/υπαγωγή παραμένει στην ΕΥΔΕΠΑΕ, - κατά τις διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις που διενεργεί στους δικαιούχους των πράξεων όταν διαπιστώνει παρατυπία και απαιτείται ανάκτηση ποσού, σύμφωνα με τα άρθρα 9 παρ. 2 και 10 παρ. 3 από ποιόν Ειδικό ή Γενικό Γραμματέα θα πρέπει να εγκριθεί η έκθεση επαλήθευσης του ΕΦΔ σε κάθε μία από τις ως άνω περιπτώσεις; Αφού του έχει εκχωρηθεί η αρμοδιότητα επαληθεύσεων ως ΕΦΔ, δεν αρκεί η έγκριση της έκθεσης από το ΔΣ του φορέα; - μετά την έκδοση από το ΔΣ του ΕΦΔ της απόφασης επί των αντιρρήσεων η οποία τις κρίνει αβάσιμες, την απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης, σύμφωνα με το άρθρο 12 της ΥΠΑΣΥΔ, ποιος την εκδίδει σε κάθε περίπτωση; Στην α) και γ) περίπτωση ο Ειδικός Γραμματέας για την Ανταγωνιστικότητα ως εποπτεύων τον ΕΦΔ επειδή του έχει εκχωρήσει αρμοδιότητες διαχείρισης και ο ίδιος εκδίδει σε μία πράξη και την απόφαση ανάκτησης; Στην β) θα ήταν πιο ορθό να έχει εκχωρηθεί στην Κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης ή στη Γενική Γραμματεία και η αρμοδιότητα για επιβολή δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτηση; Δεδομένου ότι σε κάθε περίπτωση τις επαληθεύσεις τις διενεργεί ο ΕΦΔ νομικό πρόσωπο (π.χ ΚΑΠΕ,ΕΟΜΜΕΧ,ΕΦΕΠΑΕ), ενώ τις δημοσιονομικές διορθώσεις τις επιβάλλει άλλος φορέας, είτε η ΕΥΔΕΠΑΕ είτε η Κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης ή οι Γενικές Γραμματείες, οι επισπεύδουσες την απόφαση της δημοσιονομικής διόρθωσης υπηρεσίες των φορέων αυτών λαμβάνουν το σύνολο του φακέλου επαλήθευσης από τον ΕΦΔ και προχωρούν απευθείας στην έκδοση της απόφασης ή θα πρέπει να εξετάσουν όλο το φάκελο (έκθεση, στοιχεία και αντιρρήσεις) για να διαπιστώσουν αν ορθώς προτείνεται η δημοσιονομική διόρθωση; Τα ως άνω οριζόμενα στην ΥΠΑΣΥΔ, μας εμποδίζουν όταν ο ΕΦΔ είναι φορέας του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή του ιδιωτικού τομέα, να του εκχωρήσουμε και την αρμοδιότητα επιβολής δημοσιονομικών διορθώσεων και ανακτήσεων με αποφάσεις του; Η διαχείριση των πράξεων μέσω ΕΦΔ και μάλιστα περισσοτέρων του ενός (που όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αναπόφευκτη για πολλούς λόγους), περιπλέκει τις διαδικασίες, τις αρμοδιότητες και υπευθυνότητες και αν δεν αποσαφηνισθούν κινδυνεύουμε να οδηγηθούμε σε γραφειοκρατικές καθυστερήσεις αλλά και σε προσβολή διοικητικών πράξεων ως άκυρων.
    1. Βάση του άρθρου 12 της ΥΠΑΣΥΔ, εάν η αρχή που ασκεί καθήκοντα διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος είναι ο ΕΦΔ (με εκχώρηση από την ΕΥΔ), τότε ο καθ’ ύλην αρμόδιος για την έκδοση απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης είναι ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας που εποπτεύει τον ΕΦΔ.
    2. α). Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση επαλήθευσης εγκρίνεται από το αρμόδιο ιεραρχικά όργανο διοίκησης του ΕΦΔ που ασκεί καθήκοντα επαλήθευσης (ΔΣ του φορέα). Στην περίπτωση που στην έκθεση επαλήθευσης προτείνεται η ανάκτηση των ποσών που έχουν καταβληθεί αχρεωστήτως ή παρανόμως σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, η έκθεση εγκρίνεται από τον αρμόδιο Ειδικό ή Γενικό Γραμματέα ο οποίος εποπτεύει τον ΕΦΔ ή από τα εξουσιοδοτημένα όργανά του. Στην περίπτωση που ο ΕΦΔ είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου το οποίο δεν εποπτεύεται από Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα Υπουργείου, θα πρέπει να προβλεφθεί σχετική αρμοδιότητα έγκρισης της έκθεσης επαλήθευσης στην οποία προτείνεται η ανάκτηση ποσών, στη σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ ΕΦΔ και αναθέτουσας αρχής.

      β). Η απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης εκδίδεται μετά από διοικητική ή επιτόπια επαλήθευση από το Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα που εποπτεύει τον φορέα που ασκεί καθήκοντα διοικητικής ή επιτόπιας επαλήθευσης. Εάν προβλέπεται ανάκτηση αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών στην απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης, την απόφαση ανάκτησης την εκδίδει ο διατάκτης της δαπάνης (υπουργός ή γενικός γραμματέας ο οποίος εποπτεύει το φορέα χρηματοδότησης και την αντίστοιχη ΣΑΕ).
      Στην περίπτωση που ο ΕΦΔ είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου το οποίο δεν εποπτεύεται από Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα Υπουργείου, θα πρέπει να προβλεφθεί σχετική διαδικασία δημοσιονομικής διόρθωσης και επιστροφής αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών στις συμβάσεις που υπογράφονται μεταξύ ΕΦΔ και δικαιούχου.

      Όταν η επιστροφή των ποσών από στον ΕΦΔ, δεν πραγματοποιηθεί με τους όρους της σύμβασης, θα πρέπει ο ΕΦΔ να ενημερώσει τη ΔΑ και το διατάκτη της δαπάνης και να εφαρμοσθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται από το δημόσιο λογιστικό (άρθρο 33 του N. 2362/95). Αρμόδιο όργανο για τον καταλογισμό και την ανάκτηση μη νόμιμων δαπανών, είναι ο κύριος διατάκτης (Υπουργός), ο οποίος αναλαμβάνει υποχρεώσεις σε βάρος πιστώσεων του προϋπολογισμού του ΕΦΔ. Η διαδικασία αυτή πρέπει επίσης να έχει προβλεφθεί στη σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ ΕΦΔ και αναθέτουσας αρχής.
    3. Η απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης στην οποία προβλέπεται ανάκτηση, αποτελεί εισήγηση προς το διατάκτη για την έκδοση απόφασης ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών, χωρίς να απαιτείται εκ νέου διαδικασία επαλήθευσης της αιτίας επιστροφής από τον δικαιούχο του προτεινόμενου ποσού. Στην εισήγηση πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στο άρθρο 12 της ΥΠΑΣΥΔ.
    4. Τα σημεία 2α και 2β, εφαρμόζονται όταν οι αρμοδιότητες επαληθεύσεων και επιβολής δημοσιονομικών διορθώσεων και ανακτήσεων έχουν εκχωρηθεί στον ΕΦΔ σύμφωνα με το άρθρο 4 του N. 3614/07. Το τρίτο εδάφιο της 2β εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που η επιστροφή ποσών δεν πραγματοποιείται σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης.

      Γενικά θα πρέπει να αποφεύγεται η εκχώρηση αρμοδιοτήτων για μια κατηγορία πράξεων σε περισσότερους από έναν ΕΦΔ. Η μη αναγκαία εκχώρηση μέρους των αρμοδιοτήτων σε περισσότερους από έναν ΕΦΔ, για μια κατηγορία πράξης, δυσχεραίνει το έργο της ΔΑ και την ιχνηλάτηση της διαδρομής ελέγχου.

      Στις περιπτώσεις που θεωρείτε ότι εμπλέκονται περισσότεροι από ένας ΕΦΔ σε μια κατηγορία πράξεων, προτείνεται να υπάρξει συνεργασία με την ΕΥΘΥ για την κατά το δυνατόν απλοποιημένη δομή του συστήματος.

  • » Στο άρθρο 4 του Ν. 3614/2007 περιγράφεται η δυνατότητα ορισμού από τη διαχειριστική αρχή, Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης (δημοσίου η ιδιωτικού δικαίου), για την άσκηση μέρους των αρμοδιοτήτων της διαχειριστικής αρχής. Στην Υπουργική Απόφαση Συστήματος Διαχείρισης (Αρ 14053/ΕΥΣ 1749), στο κεφάλαιο Ε’ για τους κανόνες επιλέξιμότητας των δαπανών των πράξεων των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013, στο άρθρο 30 για τα χρηματοοικονομικά έξοδα, τα τραπεζικά έξοδα και άλλες επιβαρύνσεις η αναφορά γίνεται μόνο για την έννοια του «δικαιούχου». Ερώτημα: Με βάση τα παραπάνω, θα παρακαλούσαμε για τη διατύπωση της γνώμη σας σχετικά με την επιλεξιμότητα των λειτουργικών δαπανών των Ενδιάμεσων Φορέων Διαχείρισης (δημοσίου η ιδιωτικού δικαίου) που σχετίζονται άμεσα με την εκτέλεση πράξεων του επιχειρησιακού προγράμματος, σε άξονα προτεραιότητας, διαφορετικό από την Τεχνική Υποστήριξη της Εφαρμογής.

    Στο άρθρο 33 της ΥΠΑΣΥΔ αναφέρεται ότι τα Ταμεία μπορούν να χρηματοδοτούν δραστηριότητες προπαρασκευής, διαχείρισης, παρακολούθησης, αξιολόγησης, πληροφόρησης και ελέγχου των επιχειρησιακών προγραμμάτων ….

    Το κόστος διαχείρισης των ενδιάμεσων φορέων που διαχειρίζονται μέρος του ΕΠ σχετίζεται με τις ενέργειες που καλύπτονται από το άρθρο 33 της ΥΠΑΣΥΔ και είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση μόνο εντός του πλαισίου της Τεχνικής Υποστήριξης της Εφαρμογής (ΤΥΕ) δεδομένου ότι εμπίπτει στα όρια που ορίζονται στο άρθρο 46 του Καν.1083/06. Κατά συνέπεια το εν λόγω κόστος δεν μπορεί να επιβαρύνει μεμονωμένες πράξεις το οποίο.

    Στο άρθρο 30 της ΥΠΑΣΥΔ γίνεται αναφορά στις δαπάνες του δικαιούχου που καταβάλλονται για μια συγχρηματοδοτούμενη πράξη και οι οποίες σχετίζονται πραγματικά και άμεσα με την υλοποίησή της, εμπίπτουν στο κόστος του έργου και οι οποίες είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση εκτός του πλαισίου της Τεχνικής Υποστήριξης της Εφαρμογής (ΤΥΕ).


ep.culture.gr
  • e-Library
  • Όροι χρήσης
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων
  • Προσβασιμότητα
Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ
Υπουργείου Πολιτισμού
Θεμιστοκλέους 87 & Μεθώνης
106 83 Αθήνα
Τηλ.: 210 3307601
ydepp@mou.gr
Συγχρηματοδότηση και ΕΣΠΑ